om att göra det meningsfullt

Livet är för kort. Ta vara på livet. Lev i nuet. Lev varje dag som om det vore den sista.
 
Jag vet att ni - liksom jag, hört detta massvis av gånger. Att det blivit tomma, klyschiga fraser, diffusa och allt för uttjatade. Ändå är de så klockrena, så sanna om vi reflekterar över vad de innebär.
 
Det är så lätt att bara låta livet ha sin gång. Låta känslor stanna inom sig och låta ord bli osagda. Fokusera för mycket på allt vi måste göra, istället på det vi vill göra. Lägga energi på småsaker och låta ånger ta upp för stor plats. 
 
 
I Sverige har vi en medlelivslängd på ca 81 år, det låter kanske länge - men oj så fel vi har. 
 
Min morfar dog i februari, 87 år gammal. När jag säger det får jag ofta höra "Ja men då var han ju gammal iallafall, han fick leva länge". Och visst är det sant; jag vet och känner människor som fått lämna mycket tidigare. Men för mig var hans liv kort. Tog upp knappa 16 år av mitt, enligt statistik, 83 år "långa" liv.  
 
Jag saknar min morfar varje dag och han betöd oerhört mycket för mig. Men jag hade turen att kunna spendera mycket tid med han under den tid han levde. Träffade han varje vecka och i slutet varje dag, till o med hans död delade jag med honom. Jag hann säga allt jag vill säga till honom och jag känner ingen ånger - just därför att jag prioriterade att träffa honom och just därför att jag lät mina känslor bli ord. 
 
 
Många av er sitter där ute med massa känslor inom er. Vissa med ljusa tankar, andra med mörka. Men vilken typ av känslor det än är så; låt dem inte stanna inom er som en tickandes bomb, påväg att explodera.
 
  • Gillar du någon, ta din chans. Känner han/hon inte lika så har du ändå försökt, slipper leva ovetandes och chansen finns ju att det blir ni om du vågar satsa.
  • Någon du älskar? Säg det till den, för imorgon kan det vara för sent.
  • Stör du dig på något med någon, prata om det. Annars växer bara irritation och hat och det mår ingen bra av.
  • Bråkar du med någon, försök lösa det, för skulle du förlora personen skulle du aldrig förlåta dig själv om ni var osams.
  • Mår du dåligt, försök prata med någon, för att prata hjälper mer än man tror, du är inte ensam - även om det känns så.
 
Och en av de viktigaste sakerna - gräv inte ner dig i ångest, livet är alldeles för värdefullt för att ångra. För du kommer göra misstag, du kommer inte alltid lyckas och livet blir aldrig som man tänkt sig. Men livet går vidare och istället för att må dåligt över vad du gjort/vad som hänt, så ta i stället lärdom av det.
 
Och kan du göra något åt det du har ångest över - så gör det! Prata med personen du sårat, ställ det du gjort till rätta. Kan du det däremot inte, så sluta klanka ner på dig själv och gå vidare i livet. Bättre lycka nästa gång. 
 
För statistiken säger att du har 81 år att leva, men du kan lika väl dö i morgon. Oavsett när du dör så är det du som väljer hur du ska leva. Men det är inte det du gjorde eller sa som du kommer ångra mest, inte att du tog en risk - men misslyckades. Det du kommer ångra är det du ville göra eller säga, men som du aldrig gjorde.

Alltså:
Lev nu, ta vara på det du har, våga misslyckas, våga älska och ångra aldrig. 
 
(pics. tumblr)
Kommentarer
Postat av: Jenny Kring

oh vilken fin header! :)

Svar: tack så mycket!! :')
Linnéa None

2013-11-16 @ 19:48:44
URL: http://jennykring.devote.se
Postat av: Josefin

Jag slår vad om att din morfar är stolt över dig när han ser dig från himlen! :) gillar din blogg!

Svar: tack, det värmer ♥
Linnéa None

2013-11-16 @ 20:02:09
Postat av: Sofia

Så fint inlägg! Om jag inte minns fel skulle min morfar fylla 80 detta år. Men han hann aldrig bli så gammal.

Sv; Åh tack detsamma!

Svar: Tack så jättemkt!! o jag beklagar verkligen med din morfar, det är jobbigt när man känner att de inte fått leva hela sitt liv ..
Linnéa None

2013-11-17 @ 17:24:33
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: julia persson

åhh så bra text!

Svar: tack, glädjer mig verkligen att höra!!
Linnéa None

2013-11-17 @ 17:45:57
URL: http://juliastaar.devote.se
Postat av: Amanda

Verkligen fint skrivet, och om något otroligt viktigt dessutom!

Svar: glad jag blir att du tkr det, tack!!
Linnéa None

2013-11-17 @ 21:11:22
URL: http://lyckostunder.blogg.se
Postat av: Amanda [SPONTAN]

Så bra och inspirerande inlägg!

Svar: tack så jättemycket!
Linnéa None

2013-11-17 @ 21:22:20
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Josefine Hellgren

Väldigt inspirerande! :)

Jag har en fototävling på min blogg där du kan vinna ett presentkort på 200 kr på kamda.se, en sida som säljer fotoprylar. Jag vill självklart att du ska vara med! Du kan läsa om reglerna och om temat här --> http://gossanfoto.blogg.se/2013/november/tavla-i-foto.html#comments
Om du inte tycker om sånna här kommentarer så ber jag om ursäkt!
Stooor kram!

Svar: tack! :)
Linnéa None

2013-11-18 @ 02:11:16
URL: http://gossanfoto.blogg.se/
Postat av: hedvig

åh vilket bra fint pepp-inlägg!<3

Svar: taack så jättemycket! ♥
Linnéa None

2013-11-18 @ 17:37:22
URL: http://hedvighedvig.devote.se
Postat av: anna

sv; åh tack så mycket!
& detta var väldigt bra & fint skrivit av dig.

Svar: tack så jättemkt själv! :')
Linnéa None

2013-11-18 @ 18:59:00
URL: http://anagr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback