om tacksamhet

Jag är en av de människor som alldeles för ofta tänker på det negativa istället för det positiva. Ser ofta hela världen som väldigt mörk, en värld utan hopp. Idag när jag satt och kollade på tv, kände jag motsatsen och jag kände sån oerhörd glädje över det, 
 
För visst finns det människor som för det mesta bara gör ont, som sprider hat, men det är så många fler som gör motsatsen. Något som jag säkert inte är ensam om att glömma bort ibland. 
 
Jag är så stolt över de människor i min stad som här om dagen vände ryggen åt Jimmie Åkesson och allt som har med rasism att göra, så oerhört stolt över alla de människor som förstått att människor inte är indelade i kategorier, stolt över alla dem som insett att vi alla är människor som tillsammans lever i samma värld. 
 
Samma sak gäller könen. Det har visat sig att oavsett om Fi kommer in i riksdagen eller inte, så har de påverkat med sina feminsitiska åsiker och krav på jämnställdhet, det är tydligen fler partier som började reflektera över det faktum att det inte är lika mellan man och kvinna. Och jag tycker mig ana att färre ryggar tillbaka när jag nämner feminsim, att fler håller med mig, det gör mig glad.
 
 
 
 Och det gör mig glad när de på tv pratar om klänningar och säger att man istället för att gömma sin stora rumpa eller kurviga kropp, ska främhäva den. För om fler och fler börjar nämna det fina i varje kropp, så kanske vi till slut kan bli av med alla dessa sjuka skönhetsideal, börja äta vad vi vill och träna för att må bra och inte för att vi måste. 
 
Och jag är så tacksam för att jag lever i ett land där jag har det så bra som jag har det, där alla har rösträtt, där alla har rätt till utbildning, ett land där vi har yttrandefrihet och så vidare. Glad för jag har min familj och mina vänner, för att jag har tak över huvudet, får äta mig mätt och är frisk. Alla har det inte så bra, inte alla i Sverige och definitivt inte alla i världen. 
 
För visst har man rätt att ha en dålig dag, att hata livet och känna att det inte finns någon mening med något, men glöm inte att vara tacksam för det fina och för det du har. Glöm inte o se det fina i livet.
 
Peace and love 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback